در کتاب "ساختن" اغلب توصیههای روزمرهام به تازهکارها، مدیرعاملها، مدیران، کارآموزها و تمام اشخاصی آورده شده است که میخواهند در دنیای کسبوکار پیشرفت کنند.
توصیههایم نامتعارف هستند، چون با تفکرات قدیمی همخوانی دارند. تمام فکر و ذکر سیلیکون ولی روی نوآوری و ساختارشکنی است: حذف تفکرات قدیمی و ارائه پیشنهادهای جدید. اما برخی چیزها را نمیتوان کنار گذاشت. ذات انسان تغییر نمیکند. فرقی نمیکند چه بسازید، کجا زندگی کنید، چند ساله باشید یا ثروتتان چقدر باشد. طی این سیوچند سال سابقهام، عوامل لازم برای شکوفایی استعداد، ساختارشکنی و طراحی مسیرهای نامتعارف موفقیت را دیدهام.
پس میخواهم در اینجا از سبک رهبری خاصی بنویسم که بارها و بارها موفقیت آن را دیدهام. از عوامل موفقیت راهنمایانم و استیو جابز بگویم. چطور خودم موفق شدم. چطور باید دردسرساز و آتشبیار معرکه باشیم. البته این تنها راه برای ساختن محصولات ارزشمند نیست، اما خودم از همین روش استفاده کردم. دنیا پر از شرکتهای متوسط است که آشغالهای متوسط میسازند، اما من کل حرفهام را صرف پیگیری محصولات متعالی و شخصیتهای مترقی کردهام. از شانس خوبم با بهترینها کار کردهام؛ آنها شخصیتهای جسور و پرشوری بودند که به دستاوردهای بزرگی رسیدند.
من اعتقاد دارم همه باید این شانس را داشته باشند. به همین دلیل این کتاب را نوشتم. اگر میخواهید محصول ارزشمندی بسازید، شایسته داشتن راهنما یا مربی خوب هستید؛ این شخص فردی است که خودش از نزدیک مشکلات را تجربه کرده و میتواند عصای دست شما در دشوارترین مقاطع شغلیتان باشد. راهنمای خوب جوابها را کف دستتان نمیگذارد، بلکه کمک میکند تا از دریچه جدیدی به مشکل خود نگاه کنید. او بخشی از اطلاعاتی را که به سختی به دست آورده است در اختیارتان میگذارد تا شما هم راهکار خودتان را کشف کنید. این کتاب برای تمام افرادی نوشته شده است که میخواهند چیز جدیدی بسازند، به دنبال برتری هستند و نمیخواهند زمان ارزشمند خود در این سیاره ارزشمند را تلف کنند.
در بخش زیادی از این کتاب درباره ساخت محصولات خارقالعاده میگویم، اما لزومی ندارد این محصول در حوزه فناوری باشد. میتواند هر چیزی باشد که شما خلق میکنید: خدمات، فروشگاه یا نوع جدیدی از کارخانه بازیافت. حتی اگر هنوز آماده ساخت محصول جدیدی نیستید، کماکان این توصیهها به کارتان میآیند. گاهی اوقات، اولین قدم، شناخت خواستههای خودتان است؛ رسیدن به شغل مورد علاقه، ساخت شخصیت مدنظر یا گردآوری تیمی که بتوانید با آن هر محصولی را بسازید.
برگرفته از مقدمه کتاب ساختن
به قلم تونی فادل
از انتشارات نوین توسعه
0 دیدگاه