بازاریابی 4.0

بازاریابی 4.0

کاتلر درک مفهوم بازاریابی را ساده اما اجرای آن را بسیار دشوار می‌داند. وی بر اساس آنچه کاتلریسم خوانده می شود معتقد است که بازاریابی بخشی از فلسفه مدیریت مدیران است. مدیران باید با شناخت نیازهای مشتریان، برای آنان ارزش افزوده بیافرینند و رضایت آنان را به‌دست بیاورند تا نهایتاً بتوانند با فروش محصولشان، برای سازمان خود سود کسب کنند

کاتلر گسترش و کاربرد ابزارهایی از قبیل تجزیه و تحلیل بازار، توسعه محصولات جدید، برنامه ریزی راهبردی و سیستم های اطلاعاتی یکپارچه را برای موفقیت مدیران بازاریابی توصیه می‌کند. وی مفهوم نیاز مشتری و ارزش‌آفرینی برای مشتری را به‌عنوان مهم‌ترین وظایف مدیران بازاریابی، جایگزین قیمت، فروش و توزیع نمود

کاتلر در کتاب «نسخه سوم بازاریابی» خود، در مورد جایجایی عمده از بازاریابی محصول محور (عصر اول) به بازاریابی مشتری محور (عصر دوم) و در نهایت بازاریابی انسان محور (عصر سوم) سخن می گوید و استدلال می کند که آینده بازاریابی وابسته به خلق محصولات، خدمات و فرهنگ های مختلف شرکتی است که بتواند منعکس کننده ارزش های انسانی باشد

با گذر زمان و حضور و استفاده بیشتر از تکنولوژی ها، کاتلر اشاره به همگرایی تکنولوژی ها با هم و تاثیر آن بر روش های بازاریابی در دنیا دارد. روندهای جدیدی در نتیجه این تغییرات در حال شکل گیری است؛ اقتصاد اشتراکی، یکپارچه سازی کانال همه کاره، بازاریابی محتوایی، مدیریت ارتباط با مشتری در شبکه های اجتماعی و بسیاری چیزهای دیگر

در این عصر گذار، نیاز به راهبرد جدیدی از بازاریابی احساس می شود. بنابراین، کاتلر به عنوان پدر بازاریابی، بازاریابی عصر چهارم را به عنوان نتیجه طبیعی رشد و ارتقای بازاریابی عصر سوم معرفی می کند

فرضیه اصلی این کتاب این است که بازاریابی باید با ماهیت متغیر مسیرهای دسترسی به مشتریان در اقتصاد دیجیتال هماهنگ شود. بازاریابی عصر چهارم مفهومی عمیق تر و گسترده تر از بازاریابی انسان محور را شرح می دهد تا تمامی جنبه های سفر مشتریان را پوشش دهد

 

از ترجمه های کتاب Marketing 4.0

کتاب نسل چهارم بازاریابی : از بازاریابی سنتی به بازاریابی دیجیتالی / مهربان نشر

کتاب بازاریابی عصر چهارم : گذر از بازاریابی سنتی به دیجیتال / سیته

0 دیدگاه

نظر شما راجع به این مقاله چیست؟